We zien zwart wit foto’s die zijn beschilderd met olieverf. Op veel van de foto’s is een figuur, een mannetje te zien dat worstelt met zijn omgeving.
De ene keer hangt hij aan een paal in het water, op de volgende foto staat hij -niet gekleed- met een grote tas in zijn hand en kijkt om. Wat ziet hij? Waar gaat hij naar toe?
De foto’s van Alleblas roepen vragen op. Persoonlijke vragen, maar ook vragen die te maken hebben met de stand van zaken in de wereld. Water speelt een belangrijke rol in de surrealistische beelden.
Het veranderende milieu, de stijgende waterspiegel en milieurampen worden op de foto’s verbeeld, het lijkt of de aarde de wereld weer terug verovert op de mens. Toch zijn de foto’s ook grappig, dat maakt de beelden gelaagd en komt de ernstige boodschap op een ontspannen manier aan.

Modern Times

De relatie van de mens met de wereld zich heen is het grote thema van fotograaf Rogier Alleblas
Plastic afval, voedselverspilling, vleesconsumptie, medicijngebruik, gezond blijven, Telefoonverslaving. Het komt op een verontrustende en tegelijk humoristische manier naar voren in Het fotowerk van Rogier Alleblas.
“Onsmakelijk, irriterend en humoristisch”, waren de eerste reacties van het publiek op deze foto’s. Vergankelijkheid en milieuproblematiek gevangen in een op het eerste gezicht onschuldig stilleven. In mooi licht gefotografeerd, bedwelmend bijna, toch klopt er iets niet. Deze stillevens zijn niet vrijblijvend.

M.A. Wops, 2021